måndag 22 april 2013

Svenskt flygvapens förmåga



Jag kapar åt mig lite tid trots att jag nog borde lägga energi på annat men det svenska försvarets ”(o?)förmåga” kräver lite engagemang. Detta inlägg som är det första på länge kommer att resonera kring vad som hänt och vad flygvapnet genomfört under år 2013.s första del.

Den elfte januari påbörjade 172.a divisionen ombasering till Nellis Air ForceBase för övning Red Flag. En övning som blandade in åtta stycken JAS39, pågick under två veckor där man flög många flygtimmar. Divisionen lättade i början på februari för att återvända hem, samtidigt påbörjades hembaseringen för markpersonalen och materielen. Väl hemma ska arbetstid omfördelas (inarbetad tid tas ut i ledighet). Flygmaskiner ska underhållas, verktygssatser och reservdelar/utbytesenheter ska omhändertas för kassation, reparation eller återställande i förråd. En sådan här övning tär rätt så kraftigt på de inblandade, med principerna för dagens insatsförband och försörjningen av JAS 39-systemet så kommer det att bli rätt så lång tid som tas i anspråk för återhämtning. Med tanke på Riksrevisionens rapport: Skr 2012/13:97 inser vi att stora delar av F17 och resten av flygvapnet tagits i anspråk för att kunna genomföra denna övning.

Efter Red Flag övningen påbörjade de svenska stridsflygdivisionerna tillsammans med flygbasbataljonerna förberedelser för att genomföra övning och utveckling av de svenska flygstridskrafterna, Övning TTP i norr. En övning som direkt övergår i Flygvapenövning 2013. I princip hela flygvapnet med stöd- och utbildningsförband är involverat i förberedelser, genomförande och återhämtning under tiden februari till april för att genomföra dessa två övningsveckor där man övat ombasering av flygbasbataljoner, ledningsförmåga och stridsflygdivisioner.

I samband med återhämtningen efter TTP-övning och flygvapenövning genomförs förberedelser för övning Frisian Flag i Holland. En övning som pågår än. Förvisso mindre omfattande än Övning Red Flag med avseende på logistikförberedelser och uttagen flygtid för ombasering men i praktiken mycket krävande för stridsflygdivisionerna och flygbasbataljonerna.

Vi ser alltså att första delen av år 2013 varit fulltecknad för flygvapnets del och ska vi ställa det mot incidentberedskap på Visby eller Uppsala/Ärna så måste flygvapnets utvecklingsambitioner minska rejält.

Skulle insatsbehovet sänkas till att flygplanen ska vara på plats inom 15 minuter så kan dom från Ärnabasen ha beredskapen på backen och endast vid behov starta. Då räcker det med två flygplan och ett i reserv samt två pass om ca fyra tekniker och tre piloter.

Då vet vi grundförutsättningarna och kan klä på den här uppställningen med overhead. För att bedriva flygtjänst ifrån ett flygfält krävs det att det finns flygtrafikledare, R3 för att hålla räddningstjänst och rena banor. För piloterna krävs det säkerhetsmaterieltekniker för att hålla efter flygutrustningen såsom hjälm, flytväst, G-dräkt. Det ska finnas en förmåga att ta hand om materialet som efter en flygning. För flygteknikernas del så krävs det en förmåga att ta emot materiel som skickas någon ska kunna hantera luftvärdighetsfrågor, det ska finnas en beredskap att ersätta flygplan på flygbasen. Vi ska kunna bevakning och förmåga att hantera flygplanammunition och motmedel. Vi ser att stora delar av en flygbasbataljon och stridsflygdivision går åt för att hålla utbaserad jaktflygberedskap. Tar vi med uthållighetsaspekten i form av reglerad arbetstid, vi vill ändå inte ha trött och sliten personal som hanterar flygsäkerhetspåverkande materiel och processer och riksrevisionens rapport så kommer vi att använda nästan hela den basbataljon som tas i anspråk för jaktberedskapen med en rote. Ska vi hålla en beredskap att ladda upp en grupp (fyra flygplan) med mer än automatkanon och rudimentärt motmedel så kommer det således att påverka ett sjuttiotal individer som då ska ha beredskapsersättning, arbetstidsplaneras, m.m.

För att hålla den incidentberedskap som vissa hycklande försvarspolitiker verkar kräva så lär vi ha genomfört övning Red Flag med lägre ambition men ingen fullständig TTP och Flygvapenövning samt övning Frisian Flag med låg ambition.

Frågan är då vilken möjlighet flygvapnet då har för utveckling om vi ska upprätthålla adekvat beredskap? Min åsikt är klar, vi riskerar inte ”Systemkollaps”, vi befinner oss i systemkollapsen, för att motverka detta bör flygvapnet få duka upp Uppsala/Ärna med materiel precis som vi hade flygbaser innan Försvarsbeslut 2004 men oavsett så skulle vårens ryska övningsserie ha lett till att vi inte kunnat genomföra vår övningsserie och utveckling så att vi kan möta IO14.

J.K Nilsson

8 kommentarer:

Daniel sa...

Sen ska vi inte heller förglömma att regeringens målsättning är att vi ska hjälpa till och sköta Islands Incidentberedskap och luftövervakning. Förvisso tillsammans med andra länder, men det krävs ju resurser ändå.
Nä, det här är ju inte nåt FML kan lösa. det är ju en rakt av politisk sak. Vi har levererat vad Riksdag och Regering vill ha, då är det väldigt märkligt att dom går ut och är upprörda.
Märkligt.

Anonym sa...

Ryssarna kanske har läst Midvintermörker!? Där avslöjas ju Sveriges kassa beredskap. Lägg till ÖB:s uttalade "enveckasförsvar" så är väl Sverige ett bete allt för svårt att låta bli att provocera. Som författaren och föregående kommenterare skriver: Var är Jas-planen? Ja nu är de väl på verkstan de som inte övar i Holland , skjuter på pappfigurer i Schweiz och snart ska resten till Island och vakta fisk!

uppgiven sa...

För att sätta saker i relation så var redan för tjugo år sedan att det i praktiken inte fanns startklara flygplan dygnet runt. Eller rättare sagt, flygplanen kunde vara startklara men bemanningen låg och sov på hotell. Så tiden från larm till flyg i luften hade varit så lång att det inte hade spelat någon roll i det nu aktuella fallet.

Å andra sidan så tror jag inte att man hade lagt beredskapen på den nivån när ryssen bedrev förannonserad övning, utan då hade bemanningen funnits betydligt närmare flygplanen dygnet runt.

Anonym sa...

Detta blogginlägg tog nyss TV4 nyheternas så kallade expertkomentator som intäkt för att FV har övat så mycket att man inte hade tid att upprätthålla beredskap över påsken. Har de verkligen inte bättre experter än så eller kan de inte göra bättre research än detta? Sanningen är ju mer lik det som signaturen uppgiven beskriver här ovan.

Magnus Redin sa...

Som vanligt krävs det mer pengar...

Janne B sa...

Det är väl på det sättet att om Ryssland idag skulle utföra ett överraskande anfall mot Sverige skulle man knappast flyga hela vägen över Östersjön. Rysslands senaste kryssningsmissiler har långt bättre prestanda än ex våran rb 15. Den snabbaste missilen dom har flyger i slutfasen med en hastighet av 5 mach! Det förstår var och en att om man skulle skydda landets baser mot sådana missiler så måste flyget redan innan ligga i patrullbana öster om Gotland. Vi måste dessutom ha tillgång till ett robotsystem med tillräcklig räckvidd och sedan komplettera med robotar för närstrid (IRIS-T). Tänk tanken att det skjuts ex 150 robotar i första svepet och ni förstår att det är omöjligt att skjuta ned merparten. Vad Ryssarna ville med aktuellt uppträdande var att markera att sötebrödsdagarna var över, numera är dom på hugget. Vad Sverige signalerade med vårt uppträdande och den debatt som sedan följde på detta behöver jag knappast kommentera.

Anonym sa...

Som fd flygvapenanställd så skäms jag över att incidentberedskapen sköts så här dåligt. Incidentberedskap är den viktigaste uppgift som försvaret har. Inte för att avvärja ett angrepp som vissa här tror utan för att hävda landets gränser. Och att påstå att övningar går före är rent nonsens. Det signalvärde detta ger i utlandet får inte underskattas. Jag har själv erfarenhet från dessa beredskaper och vet att det kan genomföras utan större uppoffringar speciellt om det flygs från tex F17. Så det finns ingen ursäkt utan FV ledning bör ta det fulla ansvaret för detta misslyckande.

Anonym sa...

För att sätta saker i relation så var redan för tjugo år sedan att det i praktiken inte fanns startklara flygplan dygnet runt. Eller rättare sagt, flygplanen kunde vara startklara men bemanningen låg och sov på hotell. Så tiden från larm till flyg i luften hade varit så lång att det inte hade spelat någon roll i det nu aktuella fallet.

Å andra sidan så tror jag inte att man hade lagt beredskapen på den nivån när ryssen bedrev förannonserad övning, utan då hade bemanningen funnits betydligt närmare flygplanen dygnet runt.

Räkna ut din flygtid